Les 1.6 | Afbouwen maar

Les 1.6

Afbouwen maar

Een Ayurvedische detox bestaat uit drie delen:
– De afbouwfase,
– De detox zelf 
– De opbouwfase

In de afbouw-fase bereid je je voor op de echte detox. Tijdens deze herfst-detox is de afbouwfase op 28, 29 en 30 september. Als je ons online programma op een ander moment volgt doe je dit op andere dagen. 

Gedurende drie dagen bouw je langzaam af met koffie, alcohol, bewerkt voedsel (suiker), tarwe en dierlijke producten. 

We beginnen hier drie dagen voor de echte detox mee, zodat je daarna fijn kunt starten met de echte detox. 

Waarom Afbouwen?

Afbouwen is ontzettend belangrijk. Want acuut stoppen kan een grote impact hebben op je lichaam en geest. 

Als je elke dag drie koppen koffie drinkt of veel suiker gewend bent, dan moet je lichaam daar echt van afkicken. En dit kan je dus het beste rustig aan doen. 

Ochtendritueel

Begin alvast elke ochtend met een glas gekookt water en probeer of je een fijn ochtendritueel kunt toevoegen aan jouw eigen routine. 

In les 1.12 gaan we uitgebreid in op ochtendrituelen. Al begin je alleen maar met even bewust wakker te worden en in te checken bij jezelf hoe je je voelt en wat je nodig hebt vandaag. 

Je tong schrapen is ook een fijn ritueel om mee te beginnen. Geen tongschraper in huis? No worries, je kunt ook de achterkant van een eetlepel gebruiken. Zo zijn wij ooit ook begonnen… 

Avondritueel

Ook is het misschien een goed idee om alvast een avondritueel uit te kiezen waar je mee wilt beginnen. Dit bespreken we verder uitgebreid in les 1.13. 

Je hoeft niet alles tegelijk te doen. Kies wat jij fijn vindt en probeer het eens uit. 

Tip
Nog een tip; bekijk de recepten in het ebook alvast en haal ook je boodschappen (zie het lijstje!) in huis voor de detox. Plan jezelf waar mogelijk vrij om zoveel mogelijk uit jouw detox te halen. 

Hoe ga je afbouwen?

Stel je drinkt nu 3 koppen koffie per dag, stop dan niet meteen, maar drink er eerst nog 2, dan nog 1 en daarna een dag met bijvoorbeeld een koffievervanger zoals chicorei-koffie, een kurkuma latte of een chaithee.
 
Hoofdpijn!
Tja, we kunnen het je maar beter alvast vertellen. De kans is groot dat je hoofdpijn krijgt, dat komt omdat cafeïne de bloedvaten in het brein vernauwt. Als je stopt met drinken, is er een verhoogde bloedstroom, wat leidt tot hoofdpijn. Deze hoofdpijn gaat weer over en je zult ook merken dat je je uiteindelijk juist energieker zult voelen zonder koffie!
 
Sugarrrr
Ook gaan we gedurende deze fase afbouwen met suiker, dat kan ook erg lastig zijn. Als je voorverpakt voedsel eet, dan is de kans groot dat daar suiker in zit. Denk aan kant-en-klare sauzen, maaltijden, fruitsappen, frisdrank, maar ook augurken in een potje, sambal, etc. Als je echt  de etiketten gaat lezen, zul je je verbazen waar allemaal suiker in zit. 
 
Bewust
Probeer je er bewust van te worden wat je allemaal in je mond stopt en ga met verse producten koken. Als je behoefte hebt aan iets zoets deze afbouwdagen, probeer dan eens een Medjoul dadel of kauw op wat geroosterde venkelzaadjes of anijszaadjes (erg lekker zoet en fris!)
 
Vino-no-no
Alcohol wil je eigenlijk het liefst meteen laten staan, dus stop daar dan ook meteen mee tijdens de afbouwfase. We can do this 😉

Voorlopig even niet-lijstje!

Deze producten kunnen voorlopig even van je lijstje af.